søndag 2. desember 2012

Høsten er tid for suppe

Hei hei, nå begynner det å bli kaldt, mørkt og eksamen nærmer seg med stormskritt. Da er det deilig å sette seg inne med en god suppe å varme seg etter en lang dag på lesesalen. Det finnes mange bra supper å lage, men en jeg har blitt veldig glad i i høst er spinatsuppen, som jeg skal dele med dere nå. Spinatsuppe er en forholdsvis enkel suppe, men siden man ofte vil ha den helt perfekt, er det mange ting man kan gjøre for å få den bedre. Jeg føler jeg har gått i alle fellene som eksisterer med spinatsuppe: for mye hvitløk (fulgte en oppskrift), for mye potetmel (også igjen en annen oppskrift) og kokte suppen en gang litt for kort. (Det var bare min skyld da, var sulten :P)

Uansett, nå føler jeg jeg har klart å komme frem til en spinatsuppe som blir perfekt hver gang, og som også er ganske sunn.

Spinatsuppe med egg (de sank litt)

Spinatsuppe (nok til i hvert fall 2)
 (tar 20-60 min avhengig av hvor god du vil ha den)

Du trenger:

  • En pakke frossen hakket spinat. (450gram)
  • En gul løk (litt stor)
  • En terning grønnsaksbuljong (kjøtt går også an)
  • Ett fedd hvitløk. (jeg er veldig glad i hvitløk, dette er ikke for lite) 
  • 1-3 teskjeer sort pepper
  • En halv matfløte ELLER et halvt beger creme fraiche.
  • 1 teskje salt
  • 1 spiseskje sukker (ja, sukker er digg i spinatsuppe)
  • 0.5-1dl nøytral matolje (rapsolje,maisolje eller soyaolje)
  • 1-2 teskjeer potetmel (heller for lite enn for mye her)
  • Passe med vann (3-5 dl)
  • Hardkokte egg
Finhakk og blank løken i oljen. Hell så i den frosne spinaten. (Du kan tine den på benken først hvis du vil, men dette er unødvendig) Mos så hvitløken i en hvitløkspresse og ha den i. Når spinaten har tint kan man tilsette salt, pepper, buljong og sukker. Rør dette inn. Du skal nå ha en forholdsvis tykk røre av olje, spinat og løk. Hell så i fløte/creme fraiche, og så alt vannet med unntak av et lite melkeglass. I dette glasset har du litt vann, og potetmelet. Rør dette godt ut, og tilsett i suppen under jevn omrøring. (Dette er før fløten og vannet har blitt skikkelig varmt, da unngår du at potetmelet klumper.) 

Nå er mesteparten av jobben gjort. La suppen koke opp, og la den koke på lav varme uten lokk i 10-50 minutter (avhengig av hvor sulten du er). Begynn å kok egg når det er 10-15 minutter igjen av koketiden til suppen, så er de klare når du skal spise. (Husk å skrelle eggene før du har dem i suppen! ..døh)

Det kan nevnes at suppen blir gradvis bedre og bedre selv etter tilberedning. Å ha en boks med spinatsuppe i kjøleskapet for å varme opp dersom man får lyst på er en god idé. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar