søndag 2. januar 2011

Juleferie

Godt nyttår alle sammen!
Nå er 2011 i gang, og jeg håper det blir et år fylt med opplevelser i alle sjangere, særlig kulinariske. Jeg har ferie nå, og bor da hjemme i oslo hos foreldrene mine, så har laget lite mat i det siste. Det er mye av grunnen til at jeg ikke har delt noen nye oppskrifter. Tross for lite matlagning, har det blitt mye god mat. Tenkte derfor bare å nevne noen av de beste måltidene mine ifra julen, uten å komme med oppskrifter. Dette er jo tross alt som regel ganske dyr, usunn og upraktisk mat, men til gjengjeld veldig god =D

Juleaften hadde vi rensdyrstek som vi alltid har, dette er en kjøtttype som det er vanskelig å få skikkelig mør uten at den blir tørr, men grunnen til at jeg vil nevne denne er fordi i år klarte mamma å få den helt perfekt. Vet ikke helt detaljene, men det innebærer at den ble stekt/kokt surret i bacon og  i en sky av grønnsaker og saft fra steken. Den ble også stekt slik at den akkurat var litt mer enn kun rosa inni så den ble så blodig som en rensdyrstek kan bli uten å bli vanskelig å tygge. Det var ihvertfall himmelsk.

Jeg spiste også ribbe, lutefisk, rakfisk, lammelår og sushi i løpet av romjulen som var veldig godt, men ikke noe bedre enn det alltid er.

Vi hadde også et selskap hvor det ble servert pinnekjøtt. Jeg må nevne at dette er klart min favoritt blandt julemåltidene, rett og slett fordi salt sauekjøtt som er dampkokt lenge er utrolig digg. Om man ikke vet triksene med pinnekjøtt er noen hovedmomenter: kjøp dyrt pinnekjøtt med mye kjøtt og lite bein og fett, vann ut pinnekjøttet lenger enn man skulle tro. Tror en natt er ca passe. Kok pinnekjøttet dobbelt så lenge som det som nevnes i de fleste kokebøker. Bare husk å etterfyll med vann i bunnen dersom det begynner å bli lite, det er ikke noe gøy om det blir tørt. Dersom pinnekjøttet blir for lite salt, kan man jo alltid salte litt ved servering. Har aldri laget pinnekjøtt selv, men har sett moren min lage det noen ganger. Det burde jeg vel egentlig lære meg.

Så det var noe av den beste maten jeg har spist i ferien. Tenker det kommer noen flere innlegg her når jeg kommer tilbake til Trondheim og får laget litt mat selv. Hvis det er noen som har noen tanker eller ideer, tips eller innspill om julemat så er det bare å kommentere her, eller hvis du ikke har noen konto å kommentere med er det bare å send meg en meldig på facebook så kan jeg kommentere her i ditt navn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar